تستمع الآن

الستات يصدمون كريم الحميدي في “للرجال فقط”: بنلعب بلاي ستيشن مع أزواجنا

الثلاثاء - ١٦ أغسطس ٢٠١٦

ناقش كريم الحميدي في برنامجه “للرجال فقط”، المذاع على نجوم إف إم، يوم الثلاثاء، أزمة حب الرجال للألعاب الإلكترونية مثل “البلاي ستيشن والإكس بوكس”، وكره السيدات الشديد لهذه النوعية من الألعاب، وهو ما يسفر عن أزمات وخناقات بين الطرفين.

وقالت ياسمين: “أنا على عكس كل السيدات أعشق لعب البلاي ستيشن، وأنا وجوزي كل يوم عندما يعود من الشغل بنلعب ونتخانق على الدراع، ولو فيه مرحلة مهمة بيعديهالي، وبيساومني طبعا على عمل ذلك، من وأنا صغيرة كنت بحبها والآن بقى الموضوع ممتع بشكل أكبر، وهو مبسوط بجلوسه معي”.

ووافقها زوجها أحمد، والذي قال: “الموضوع طبعا مهم وأعرف أصدقاء حصلت بينه وبين زوجته مشكلات بسبب هذا الموضوع، ولكن الموضوع يستحق التجربة من الستات”.

فيما قالت رانيا: “أنا متزوجة من 13 سنة وكان حينها زوجي بدأ يلعب بلاي ستشين وبيخرج مع ناس أنا عارفاهم ولكن الوسواس بالطبع بتاع السيدات المصريات اشتغل، وبدأت الحيل الطبيعية مني، فمثلا أنا تعبانة ومرة نتخانق، ولكن كل محاولاتي انتهت وفشلت، فأحضرت له بلاي ستشين لكي لا يخرج واتعلمت اللعب وفعلا قعد”.

وأضافت” لكني اكتشفت حقيقة مهمة جدا الحقيقة، وتساءلت أنا بعمل كده ليه، وإيه الحكمة إنه يقعد معي 24 ساعة غصب عنه، هي الفكرة إن كل واحد بعد الجواز المفروض يبقى له حياته أيضا الموضوع مش خنقة، ويكفي أننا نحترم بعض ونحب بعض، وفيه بيننا حدود أيضا لا ينفع نتخطاها، ووجودنا طوال الوقت بجوار بعضن البعض أمر يخلق ملل ورتابة، ولكن خروجه بيجعله يشوف ناس وخبرات ويرجع نتناقش، لماذا نخنق بعضنا البعض، الجواز مش ربطة في البيت لكنه أكبر من كده بكثير”.

وفاجأت لبنى كريم الحميدي بمشكلتها، قائلة: “أنا أعرف خطيبي منذ 13 سنة من أيام الثانوية العامة والكلية وسنتزوج قريبا، ولكنه يعشق البلاي ستشين لحد الإدمان، ولم أجد حلا حقيقة لهذه المآساة، ونحن نسكن في نفس المنطقة، ولكن يعود من شغله وقبل أن يدخل البيت أو يأكل يذهب للشلة ويلعب بلاي ستشين بالساعات، أو حتى نخرج ثم يعود للعب، وأنا استحالة اتعلمها، ولكني سأحاول”.

وترى سها أن لعب الزوج البلاي ستشين “حاجة حاجة ولكنها هتعمل مشكلات مع الستات الفاضية، لكن لو انتوا الإثنين بتشتغلوا فمفيش وقت أصلا تتخانقوا، وأنا اشتريت لزوجي بلاي شتيشن خاصة بعد ما رزقنا بأولاد وهذا أفضل.. وبيكون موجود معنا طوال الوقت ووسط الأولاد وبيتعلموا منه”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك