تستمع الآن

محمد الشناوي بعد الخروج الإفريقي: «الاعتذار مش كفاية.. ووعد نتعلم من غلطنا»

الإثنين - ٠٨ يوليو ٢٠١٩

قدم محمد الشناوي حارس مرمى منتخب مصر والنادي الأهلي، رسالة اعتذار إلى الجماهير المصرية، عقب الخروج من دور الـ 16 من بطولة أمم أفريقيا، أمام منتخب جنوب أفريقيا، على ستاد القاهرة.

وشدد الشناوي في اعتذار عبر صفحته على موقع “انستجرام”، على أنه حاول بذل قصارى جهده في كل مباراة حتى لا تشعر الجماهير المصرية بالحزن، وتقديم صورة مشرفة لمصر بجانب كرة ممتعة.

وقال الشناوي: “عايز أعتذر لكل الجمهور اللي شجعنا ووقف في ضهرنا سواء في المدرجات أو في البيوت والشوارع.. أحلى حاجة في الكورة هي فرحتكم بينا ولما مبنقدرش نحققها ده بيبقى صعب علينا جداً”.

واستطرد: “ربنا شاهد إن الواحد بذل أقصى جهده في كل ماتش عشان متروحوش زعلانين ونقدم صورة مشرفة للبلد وكورة ممتعة”.

وأضاف: “الاعتذار مش كفاية بس ده اللي نقدر نقدمه دلوقتي مع وعد إننا نتعلم من كل غلطة مرينا بيها ونرجعلكم البطولة الجاية جديرين بجمهور عظيم زيكم”.

 

View this post on Instagram

 

عايز أعتذر لكل الجمهور اللي شجعنا ووقف في ضهرنا سواء في المدرجات أو في البيوت والشوارع. أحلى حاجة في الكورة هي فرحتكم بينا ولما مبنقدرش نحققها ده بيبقى صعب علينا جداً. ربنا شاهد إن الواحد بذل أقصى جهده في كل ماتش عشان متروحوش زعلانين ونقدم صورة مشرفة للبلد وكورة ممتعة. الإعتذار مش كفاية بس ده اللي نقدر نقدمه دلوقتي مع وعد إننا نتعلم من كل غلطة مرينا بيها ونرجعلكم البطولة الجاية جديرين بجمهور عظيم زيكم.

A post shared by Mohamed Elshenawy (@m.elshenawy1) on

كان محمد صلاح لاعب منتخب مصر وليفربول الإنجليزي، قد وجه رسالة إلى الجماهير المصرية.

وأكد محمد صلاح في رسالته التي نشرها عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي “تويتر”، حزنه الشديد على خروج مصر المبكر من كأس الأمم الأفريقية، مشيرا إلى أنه كان يرغب في تكملة المشوار وإحراز لقب البطولة.

وأضاف هداف الدوري الإنجليزي: “حزين جدًا لخروجنا المبكر من كأس الأمم الإفريقية.. كان نفسنا نكمل المشوار سوا للآخر ونجيب البطولة لجماهيرنا الوفية، اللي لازم أشكرها شكر كبير على الدعم المعتاد منهم”.

كان منتخب مصر قد تلقى هزيمة مفاجئة من نظيره جنوب أفريقيا، أطاحت به خارج بطولة كأس أمم أفريقيا 2019، والتي تستضيفها مصر من الفترة 21 يونيو وحتى 19 يوليو.

وتمكن “الأولاد” من التغلب على المنتخب المصري بهدف مقابل لا شيء، أحرزه اللاعب تيمبينكوسي لورش في الدقيقة 85، في المباراة التي جمعتهما ضمن منافسات الدور الـ16 من كأس أمم أفريقيا، لتطيح بالفراعنة خارج البطولة مبكرًا.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك